Excursie naar Oudeschans en Bourtange

1 juli 2023, 10.00 uur

Einde

1 juli 2023, 20.00 uur

Hoofdstation Groningen (Flixbushalte bij de Museumbrug)

€30 (voor leden)

€52.50 (voor niet-leden)

Op zaterdag 1 juli hebben we een dagexcursie naar het oosten van de provincie Groningen, naar Oudeschans en Vesting Bourtange. We vertrekken om 10.00 uur met onze touringcar vanaf het Hoofdstation Groningen. Bij interesse leggen we een opstapplaats in Winschoten of Scheemda in. Als je daar wilt opstappen, wil je dit dan bij je aanmelding doorgeven?

Programma

Eerst brengen we een bezoek aan Oudeschans, de Parel van Westerwolde, zoals het zich graag noemt. Gelegen aan een dode arm van de Westerwoldse Aa heeft dit pittoreske vestingsdorpje vele bezienswaardigheden. Na ontvangst met koffie/thee en lekkers toont een gids ons de mooie plekjes van het dorp.

In de middag bestormen we Bourtange, de vesting die nooit kon worden ingenomen. Eenmaal de houten brug over en de poort door waan je je in de 18de eeuw. Een gids zal ons in de vesting rondleiden en we brengen ook een bezoek aan de Barakken, waar ooit soldaten woonden en leefden. Nadien is er vrije tijd. Een groot deel van de wallen is goed toegankelijk. Bourtange heeft ook tal van gezellige winkeltjes en terrasjes.

We sluiten de dag af met een heerlijke 3-gangenmaaltijd in restaurant ’s Landshuys in het centrum van de vestingplaats.

Menukeuze

We hebben een keuzemenu. Wil je bij je aanmelding je keuze aan ons doorgeven?

1. Als voorgerecht kan je kiezen tussen een licht gebonden tomatensoep of Groninger mosterdsoep met gebakken spekjes en prei.
  2. Bij het hoofdgerecht bestaat de keuze uit:
    • Varkensmedaillons met zigeunersaus
    • Kabeljauwfilet geserveerd met kerriemosseltjes
    • Gevulde courgette met appel, noten, paprika, olijven, pruimen en gegratineerd met brie
  3. Als nagerecht krijgen we vanille-ijs met verse aardbeien en slagroom.

Planning (Tijden onder voorbehoud)

10.00: Vertrek vanaf Hoofdstation Groningen (Flixbushalte bij de Museumbrug). Verzamelen vanaf 9.45 uur. Eventueel tussenstop in Winschoten of Scheemda.

11.00: Aankomst in Oudeschans. Ontvangst met koffie/thee en lekkers, gevolgd door rondleiding in het dorp.

13.15: Vertrek naar Bourtange

14.00: Rondleiding door Bourtange met bezoek aan de Barakken. Daarna vrije tijd.

17.00: 3-gangenmaaltijd in restaurant ’s Landshuys in Bourtange. Adres: Marktplein 2.

19.00: Vertrek naar Groningen via eventueel Winschoten of Scheemda

20.00: Aankomst in Groningen

Begeleiding

In principe moet je, indien dat nodig is, voor eigen begeleiding zorgen. Lukt dat niet, dan willen wij ons best doen om voor jou een begeleider te regelen. Geef dit dan wel zo snel mogelijk door. Geleidehonden zijn welkom.

Leden van de Oogvereniging: € 30,00 per persoon
Begeleider/partner: € 30,00 per persoon
Niet-leden: € 52,50 per persoon. (Wanneer je besluit lid te worden, geldt meteen de ledenprijs.)

Je moet het bedrag uiterlijk op zaterdag 24 juni overgemaakt hebben op IBAN-rekeningnummer NL09 RABO 0131 938711 ten name van Oogvereniging Groningen, onder vermelding van ‘Jaarexcursie’. Wie via de telefoon overboekt, kan de omschrijving 0107 intoetsen.

Aanmelden

Aanmelden kan tot zaterdag 24 juni via e-mail groningen@oogvereniging.nl of tel. 050-573 15 21. Wil je bij je aanmelding je menukeuze doorgeven en of je eventueel in Winschoten of Scheemda wilt opstappen?

Tot slot

Op de dag zelf zijn wij bereikbaar op het mobiele nummer 06-22 76 46 49 (Epke Knoop) of 06-15 27 22 69 (Geert De Breucker).

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Meedoen aan testteam of ervaringsdeskundigenpool