Meedenksessie: Nederlandse richtlijn voor toegankelijke gebouwen (NEN 9120)

Partners Webinar

14:00 uur

Online via Microsoft Teams

een entree van een gebouw met draaideuren en een grote mat om je voeten op te vegen

Samen met ervaringsdeskundigen knopen doorhakken voor een Nederlandse richtlijn

• Datum: 27 juni 2024
  • Tijd: 14:00 t/m 15:15 uur
  • Kosten: Deelname aan de sessie is gratis

Nu aanmelden

Hoe moet een toegankelijk gebouw eruit zien? Kennis Over Zien is betrokken bij de vertaling van Europese richtlijnen naar Nederlandse richtlijnen, genaamd NEN 9120. Toegankelijkheidsadviseurs van Kennis Over Zien hebben de eerste versie van dit 300 pagina’s lange document geanalyseerd en feedback geleverd aan het NEN, de organisatie die de richtlijn opstelt.

Sommige onderwerpen vereisen extra inbreng vanuit ervaringsdeskundigheid. Die vraagstukken willen Steven Dekker en Jules Dautzenberg (beide adviseur toegankelijkheid) bespreken met deelnemers aan deze meedenksessie. In de korte tijd van deze sessie hopen we concrete informatie op te halen, om de richtlijn voor gebouwen optimaal aan te laten sluiten op de behoeften van mensen met een visuele beperking.

Korte termijn om feedback door te geven

De richtlijn voor toegankelijke gebouwen staat, voor een beperkte periode, open voor commentaar. Iedereen mag reageren, dus ook particulieren, patiëntenverenigingen, kennisorganisaties en toegankelijkheidsplatformen. Omdat het een enorm omvangrijk document is, heeft Kennis Over Zien het initiatief genomen om, namens mensen met een visuele beperking, het document te analyseren en verbeterpunten door te geven aan het NEN. Dit doen zij met inhoudelijke kennis, inzicht in de doelgroep en eerder verworven ervaringen uit een meervoud aan onderzoek met ervaringsdeskundigen. Voor de vraagstukken waarvoor aanvullende informatie benodigd is, vragen Steven Dekker en Jules Dautzenberg in deze sessie de input van ervaringsdeskundigen. Uiteraard mag je ook zelfstandig de richtlijn bestuderen en feedback insturen bij het NEN, maar het document is lang en de website van het NEN is niet geheel toegankelijk.

Programma

De sessie duurt zo’n 60 tot 90 minuten en vindt plaats via Microsoft Teams. Voorafgaand aan de sessie ontvang je de onderwerpen welke we gaan bespreken in een e-mail. Zo kun je je desgewenst alvast inlezen. Vanwege de krappe termijn om te reageren op de richtlijn, is het belangrijk om tijdens deze meedenksessie effectief te vergaderen en zoveel mogelijk concrete vragen van Steven en Jules te beantwoorden. Er zal dan ook weinig tijd zijn om uit te wijden, of in te gaan op specifieke situaties. Een voorzitter zal het gesprek in goede banen leiden en de onderwerpen één voor één aan bod brengen. Tot slot vatten we de belangrijkste conclusies uit het gesprek samen.

Kennis Over Zien?

Kennis Over Zien is het samenwerkingsverband van de expertiseorganisaties BartiméusKoninklijke Visio en de Robert Coppes Stichting en de belangenverenigingen Oogvereniging en MaculaVereniging. We ontwikkelen en delen samen kennis over visuele beperkingen. Deze kennis delen we op het kennisplatform kennisoverzien.nl; zo zorgen we ervoor dat het leven van slechtziende en blinde mensen makkelijker wordt.

Aanmelden?

Je kunt je helaas niet meer aanmelden voor dit webinar, omdat het al heeft plaatsgevonden. Heb je vragen? Neem gerust contact op met de Ooglijn via 030 – 2945444 of via ooglijn@oogvereniging.nl.

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Contact met mensen met een oogaandoening (bij jou in de buurt)