Naar de inhoud

€8 (voor leden)

€8 (voor niet-leden)

Bezoek met Oogcafé Den Haag het Paleis Kneuterdijk

Paleis Kneuterdijk werd in 1717 gebouwd voor de adellijke familie Van Wassenaer Obdam. Architect Daniël Marot ontwierp het stadspaleis in de bocht van Lange Voorhout en Kneuterdijk in een imposante barokstijl.

In 1816 kocht koning Willem I het paleis voor zijn zoon, kroonprins Willem zijn Russische vrouw, grootvorstin Anna Paulowna. Paleis Kneuterdijk werd in grootse stijl verbouwd en uitgebreid met een neoclassicistische balzaal. De Gotische Zaal is het enige dat is overgebleven van de vele uitbreidingen die koning Willem II tussen 1840 en 1848 liet bouwen. Het paleis bleef in koninklijk bezit tot Koningin Wilhelmina het in 1937 verkocht. In 1983 nam de Raad van State zijn intrek in het pand en na een uitgebreide restauratie is het nu een aantal keren per jaar voor het publiek opengesteld.

Programma

Vertrek om 13.00 uur vanaf de ingang van het Rijksmuseum de Gevangenpoort, Buiten hof 33. Na een korte stadswandeling krijg je een rondleiding door het voormalig koninklijk paleis. Hoogtepunten zijn de Gotische zaal en de imposante balzaal. Na afloop biedt de Oogvereniging nog een drankje (alcoholisch of non-alcoholisch) aan.

Kosten

Voor dit uitstapje geldt een eigen bijdrage van € 8,00 over te maken naar bankrekening NL92 RABO 0133 2690 27 t.n.v. Oogvereniging Zuid-Holland.

Meld je aan

Voor de rondleiding door dit prachtige paleis zijn 10 kaarten beschikbaar, geef je dus snel op! Aanmelden voor 3 november is noodzakelijk en mogelijk door een e-mail te sturen naar bijeenkomstenZH@oogvereniging.nl. of te bellen naar Hilde Willems telef.070-36 82 824 of naar Gerlof Rienstra telef.06-5350-6366

Oogcafé Den Haag

Het Klokhuis, Celebesstraat 4, 2585 TJ Den Haag