Webinar: Stroomstootjes om iemand die blind is toch te laten zien?

Oogzorg

Online via Microsoft Teams

portretfoto pieter roelfsema

Hersenimplantaten die vormen projecteren in de visuele hersenschors

• Datum: 13 februari 2024
  • Tijd: 19:30 – 20:30
  • Kosten: Deelname aan het webinar is gratis

Nu aanmelden

Pieter Roelfsema, onderzoeker bij het Nederlands Herseninstituut neemt je mee in de wereld van hersenimplantaten om blinde mensen toch iets te kunnen laten zien.

Het is de droom van elke wetenschapper: beelden uit de buitenwereld rechtstreeks kunnen projecteren op de hersenen. Het zou uitkomst kunnen bieden voor patiënten bij wie het oog helemaal niet meer werkt. Is deze fascinerende techniek realistische toekomstmuziek of slechts een utopie? De komende jaren staat intensief onderzoek hiernaar centraal.

Wat is er al bekend?

Pieter Roelfsema: ‘In eerdere studies werden elektroden in de visuele hersenschors van patiënten geplaatst. Kleine schokjes door die elektroden leiden tot de waarneming van kunstmatige visuele waarnemingen. Dit noemen we ook wel ‘fosfenen’. Door het aanbrengen van honderden mini-elektroden in de hersenen van apen en mensen konden we complexe visuele patronen opwekken. We ontdekten zelfs dat we hier herkenbare beelden mee konden maken.’

‘Dit onderzoek zet een belangrijke stap in de richting van hersenprothesen ter bestrijding van blindheid. We zullen deze technologie in de komende jaren verder testen in blinde vrijwilligers. Maar de beschikbaarheid van een prothese als behandeling zal nog een aantal jaar op zich laten wachten.’

Luister de podcast

Wil jij nu al de diepte over dit onderwerp en je voorbereiden op het webinar? Luister dan deze aflevering van de Podcast Master the Mind. Hierin vertelt Pieter Roelfsema je alvast meer over het onderwerp.

Aanmelden?

Helaas, de inschrijving van het webinar is gesloten. Heb je vragen? Neem gerust contact op met de Ooglijn via 030 – 2945444 of via ooglijn@oogvereniging.nl.

Alle voordelen van lid worden op een rijtje

• Toegang tot nieuws, alleen geselecteerd voor leden
  • Gratis of met korting toegang tot webinars en evenementen
  • Contact met mensen met een oogaandoening (bij jou in de buurt)