Naar de inhoud
Tekst grootte

Wat kun je doen bij lange wachttijden?

Vaak duurt het lang voor je voor een eerste afspraak bij de oogarts terecht kunt. Hieronder staan maatregelen die je zelf kunt nemen wanneer je (voor het eerst) een afspraak bij de oogarts maakt.

vrouw op controle bij de oogarts.

Tips

  • Let op de wachttijd als je een ziekenhuis uitzoekt. De wachttijden verschillen sterk per ziekenhuis en per regio.
  • Vraag naar een opengevallen plek als je een (vervolg)afspraak maakt.
  • Is de wachttijd erg lang? Vraag je zorgverzekeraar om zorgbemiddeling. Je zorgverzekeraar kan je dan helpen met het zoeken naar een ander ziekenhuis waar je minder lang op een eerste afspraak hoeft te wachten.
  • Soms is een vervolgafspraak niet nodig. Maak die dan ook niet. Daarmee verkort je de wachttijd voor andere patiënten.

Waar vind je de wachttijden?

Je kunt via internet de actuele wachttijd van oogheelkunde of voor de behandeling van staar opzoeken.

Het aantal weken wachttijd voor een eerste bezoek kun je vinden:

  • Op de site van je ziekenhuis of kliniek.
  • Via de keuzehulp wachttijden oogaandoeningen. Op de laatste pagina onder het kopje ‘wachttijden’ vind je de wachttijd van 3 ziekenhuizen uit je omgeving.

Het aantal weken wachttijd tot een staaroperatie kun je vinden:

  • Op de site van je ziekenhuis of kliniek.
  • Via de keuzehulp voor staar. Op de laatste pagina onder het kopje ‘operatie’ vindt u de wachttijd van 3 ziekenhuizen uit je omgeving.

Zorgbemiddeling

Stuit je op een wachtlijst? Misschien kun je bij een ander ziekenhuis sneller terecht.

Vaak kan je zorgverzekeraar dit voor je uitzoeken. Dat heet zorgbemiddeling of wachttijdbemiddeling. Alle zorgverzekeraars bieden zorgbemiddeling aan. Deze hulp is gratis, want je bent ervoor verzekerd vanuit de basisverzekering. Bekijk hoe zorgbemiddeling in zijn werk gaat bij jouw zorgverzekering.

Naar een ander ziekenhuis gaan dan je gewend bent is niet altijd nodig of wenselijk. Misschien wacht je liever tot je in je eigen ziekenhuis terecht kunt dan dat je naar een ander, onbekend ziekenhuis gaat. Of misschien vind je één keer reizen naar een ander ziekenhuis voor een behandeling niet zo’n probleem, maar wordt het lastig als je daar vaker naartoe moet voor nacontroles of bij eventuele complicaties.

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

030 29 45 444

Of via mail: