Naar de inhoud
Tekst grootte

Geldzaken regelen

Tegenwoordig kun je veel bankzaken regelen via internet. Ook als je slecht of niet ziet is dit mogelijk, al zijn er soms aanpassingen nodig en vraagt het enige oefening. En wat kun je doen als je contant geld nodig hebt of telefonisch wilt bankieren? Er zijn verschillende voorzieningen voor mensen die blind of slechtziend zijn.

een smartphone met een betalingsscherm van apple pay

Internetbankieren

Internetbankieren werkt niet bij iedere bank op precies dezelfde manier. Vooral de manier waarop je inlogt en betalingen verstuurt is verschillend. Een aantal banken biedt speciale hulpmiddelen voor mensen met een visuele beperking. De meeste banken hebben hun eigen pagina over toegankelijk bankieren.

Hieronder vind je beknopte informatie over SNS Bank, Rabobank, ABN AMRO en ING.

SNS Bank

Om te kunnen internetbankieren via de website van SNS Bank moet je toegang hebben tot het persoonlijke deel van de website, Mijn SNS. Verder heb je een digipas nodig. Dit is een klein apparaatje waarmee je  kunt inloggen en opdrachten kunt verzenden.

  • Sprekende digipas: Als je een visuele beperking hebt, kun je een sprekende digipas aanvragen. Deze digipas heeft extra grote knoppen en een groot scherm. De middelste toets heeft een markering voor oriëntatie. Na iedere druk op een toets hoor je een piep zodat je weet dat je die toets hebt ingedrukt. De code voor internetbankieren wordt bij de sprekende digipas hardop uitgesproken. Zorg er dus voor dat anderen niet kunnen meeluisteren!
  • Digipas met grote toetsen: Heb je een lichtere visuele beperking of een motorische beperking? Dan is een grote digipas met grote toetsen handiger. Deze digipas heeft geen spraakfunctie. Bij een kantoor van SNS Bank bij jou in de buurt kun je meer informatie krijgen over Mijn SNS en over de verschillende digipassen.
  • Meer informatie en aanvragen: Meer informatie over toegankelijk bankieren vind je op de website van SNS bank.

Rabobank

Bij Rabobank wordt voor het internetbankieren door de meeste klanten de paslezer Rabo Scanner gebruikt.

  • Random Reader Comfort: Voor mensen met een visuele beperking is er de speciale Random Reader Comfort, die grotere toetsen heeft en is voorzien van spraak. Als je met de Random Reader Comfort inlogt, wordt je toegangscode uitgesproken. Als je een betaalopdracht wilt verzenden, dan wordt je signeercode ook uitgesproken.
  • Rabo Scanner Grip: Gebruikt je de Rabo Scanner en heb je moeite met het intoetsen van de codes? Dan is de Rabo Scanner Grip misschien een handig hulpmiddel. De Rabo Scanner Grip is een sticker die over de Rabo Scanner heen wordt geplakt. De Rabo Scanner Grip biedt meer houvast bij het bedienen van de scanner.
  • Meer informatie en aanvragen: Meer informatie over toegankelijk bankieren bij Rabobank vind je op de website van de Rabobank. Daar kun je bijvoorbeeld de Rabo Scanner Grip of de Random Reader Comfort aanvragen. Je kunt deze hulpmiddelen ook telefonisch aanvragen bij jouw Rabobankkantoor.

ABN AMRO

Om te kunnen internetbankieren bij ABN AMRO heb je een e.dentifier2 nodig. De e.dentifier2 kun je met een USB-kabel aan je computer koppelen. Je kunt dan inloggen zonder dat je een beveiligingscode hoeft uit te lezen. Je moet wel eenmalig software installeren om te kunnen internetbankieren. Bij een kantoor van ABN AMRO bij jou in de buurt kun je de e.dentifier2 aanvragen. Meer informatie over toegankelijk bankieren bij ABN AMRO vind je op de website van ABN AMRO.

ING

Om te internetbankieren via de website van ING moet je toegang hebben tot het persoonlijke deel van die site, Mijn ING. Je hebt voor het internetbankieren bij ING geen paslezer nodig. Wil je een opdracht uitvoeren, dan heb je de TAN-code (Transactie Autorisatie Nummer) nodig. Deze TAN-code kun je in de vorm van een gratis sms-bericht op je mobiele telefoon ontvangen. Kun je geen sms-berichten lezen? Kies dan voor de optie ‘geen TAN-code ontvangen’. Je wordt dan op je mobiele telefoon gebeld en krijgt de TAN-code die je moet invullen te horen. Bij een kantoor van ING bij jou in de buurt kun je meer informatie krijgen over Mijn ING. Meer informatie vind je op de website over toegankelijk bankieren van ING.

Telefonisch bankieren

Bij Rabobank, ABN AMRO, ING en SNS Bank kun je telefonisch bankieren. De mogelijkheden hiervoor verschillen per bank.

Rabobank

Als je een rekening bij Rabobank hebt, kun je gebruik maken van de Rabofoon. Je hebt daarvoor een toegangscode nodig. Het telefoonnummer van de Rabofoon is 0900 0909. Per gesprek betaal je € 0,20 plus de gebruikelijke belkosten. Lees meer over Rabofoon op de website van Rabobank.

ABN AMRO

Als je een rekening bij ABN AMRO hebt, kun je gebruik maken van twee telefonische diensten: de Saldolijn en de Servicedesk Telefonisch Overboeken. Je hebt daarvoor een identificatiecode nodig. Via de Saldolijn kunt je je saldo en de laatste bij- en afschrijvingen beluisteren. Het telefoonnummer van de ABN AMRO Saldolijn is 0900 0025. Per gesprek betaal je € 0,20 plus de gebruikelijke belkosten. Via de Servicedesk Telefonisch Overboeken kun je overschrijvingen doen. Het telefoonnummer van de Servicedesk Telefonisch Overboeken is 0900 8174. Je betaalt hiervoor het lokale beltarief.

ING

Als je een rekening bij ING hebt, kun je gebruik maken van de Saldolijn. Je hebt daarvoor een toegangscode nodig. Het telefoonnummer van de ING Saldolijn is 020 2288844. Je betaalt het lokale beltarief. Lees meer over de ING Saldolijn op de website van ING.

SNS Bank

Als je een rekening bij SNS Bank hebt, kun je gebruik maken van telefonisch bankieren. Je hebt daarvoor een zogenaamde tincode nodig. Via de telefoon kun je alleen geld overmaken tussen je eigen rekeningen bij SNS Bank. Het telefoonnummer van SNS Telefonisch Bankieren is 030 6333036. Je betaalt het lokale beltarief. Ontdek meer over SNS Telefonisch Bankieren door contact op te nemen met SNS Bank.

Leren internetbankieren

Als je aan slag wilt met internetbankieren, kun je bij Bartiméus terecht voor ondersteuning in de vorm van een cursus internetbankieren. Koninklijke Visio biedt informatie over toegankelijk internet- en mobiel bankieren, in de vorm van factsheets. Deze zijn te vinden op de website van Visio.

Bank Informatiepunt

Wanneer je zelf aan de slag wilt met je financiën, maar zoekt naar betrouwbare informatie, biedt het Bank Informatiepunt uitkomst. Dat is een initiatief van banken en maatschappelijke organisaties als de Oogvereniging. Je kunt gratis bellen naar het telefoonnummer 0800 – 1508 of lees meer over het Bank Informatiepunt op www.bankinformatiepunt.nl. De belangrijkste informatie vind je samengevat in onderstaande brochure, handig om te delen met anderen!

De Ooglijn

Zit je met een vraag?

De medewerkers van de Ooglijn staan elke werkdag van 09:00 tot 15:30 voor je klaar.

030 29 45 444

Of stel je vraag via: