Naar de inhoud
Tekst grootte

Chaotische start busconcessie Zuid-Holland Noord

Openbaar vervoer
Provincie Zuid-Holland
Geplaatst op: 21 januari 2025

Sinds 15 december 2024 verzorgt Qbuzz het busvervoer in het noorden van Zuid-Holland. De start van de nieuwe concessie is echter allesbehalve soepel verlopen. Een groot tekort aan bussen en chauffeurs heeft geleid tot grote problemen: bussen die niet kwamen opdagen, onbetrouwbare reisinformatie en veel frustratie bij reizigers.

Van de 140 beloofde Iveco-bussen waren er op de startdatum slechts 31 beschikbaar. Dit tekort, in combinatie met een personeelsprobleem, zorgde voor een chaotische situatie. Inmiddels worden de ontbrekende bussen in hoog tempo geleverd: momenteel rijden er 65, en eind februari zouden alle 140 bussen in dienst moeten zijn. Daarnaast stromen de komende weken 80 nieuwe buschauffeurs in, wat moet bijdragen aan een stabielere dienstregeling.

Kritische houding ROCOV

Op 20 januari heeft het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (ROCOV), waarin verschillende consumentenorganisaties vertegenwoordigd zijn, een uitgebreid gesprek gehad met Qbuzz en de provincie. Peter Waalboer vertegenwoordigt namens de Oogvereniging de belangen van mensen met een visuele beperking binnen het ROCOV. Tijdens het overleg heeft het ROCOV duidelijk zijn onvrede uitgesproken en aangedrongen op een grondige evaluatie. Het is essentieel dat de lessen uit deze situatie worden meegenomen om herhaling in de toekomst te voorkomen.

Op 29 januari vergadert Provinciale Staten extra over de problematische start van de concessie. Peter Waalboer zal namens het gehele ROCOV inspreken en opnieuw pleiten voor een gedegen evaluatie.

Meld problemen, vooral met toegankelijkheid!

Om een goed beeld te krijgen van de situatie roepen wij iedereen op om problemen met het busvervoer in Zuid-Holland Noord te melden bij Oogvereniging Zuid-Holland. In het bijzonder vragen wij reizigers om problemen met de toegankelijkheid van de dienstverlening van Qbuzz te melden, zoals ontbrekende reisinformatie, niet-werkende omroepinstallaties of andere obstakels voor reizigers met een visuele of andere beperking. Deze signalen worden meegenomen in het overleg met Qbuzz en de provincie, zodat er gericht aan oplossingen gewerkt kan worden.