Naar de inhoud

Dementie op te sporen via netvlies

Geplaatst op: 4 september 2024 Een close-up van een vrouw waarbij een deel van het gezicht te zien is

In het netvlies van het oog kunnen verschillende vormen van dementie in een vroeg stadium worden opgespoord. Dit ontdekten onderzoekers van Amsterdam UMC. Frontotemporale dementie (FTD) en andere vormen van dementie laten veranderingen achter in de hersenen. Deze veranderingen waren ook te zien in het netvlies.

Deze ontdekking is een belangrijke ontwikkeling. Het maakt het mogelijk om in een vroeg stadium dementie vast te stellen, waardoor er eerder gestart kan worden met behandeling.

Eiwitten in het netvlies

Onderzoekers van Amsterdam UMC onderzochten samen met de Nederlandse Hersenbank de ogen van meer dan 100 overleden personen. Hierbij keken ze of specifieke eiwitten aanwezig waren die wijzen op neurodegeneratieve aandoeningen zoals dementie. Uit het onderzoek blijkt dat de veranderingen in het netvlies overeenkomen met die in de hersenen.

Lees het hele onderzoek