Ervaringsdeskundigen in gesprek met banken over toegankelijkheid

Betalingsverkeer
Ervaringsdeskundigen
Geplaatst op: 3 juli 2024 een man met bril leest een brief van zijn bank door een loep aan de eetkamertafel

Verschillende grote Nederlandse banken werken samen met Betaalvereniging Nederland aan het beter toegankelijk maken van hun producten en diensten. Om ze daarbij te ondersteunen zijn tien ervaringsdeskundigen van de Oogvereniging in online sessies met de banken in gesprek gegaan.

Online ervaringen uitwisselen

Tijdens de sessies zijn een aantal praktische vragen over het doen van bankzaken en de impact hierop van een visuele beperking besproken. Bijvoorbeeld welke hulp van naasten of hulpmiddelen de ervaringsdeskundigen nodig hebben bij het doen van bankzaken. Ook gingen de gesprekken over zaken als:

• Ervaringen met zowel fysieke- als digitale post van de bank. Laat de klant zijn voorkeuren opgeven hierin (telefonisch, per post of digitaal)
  • Gebruik van QR-codes: bij gebruik van QR-codes is herkenbaarheid en een vaste plek van belang. Je kunt QR-codes scannen met een smartphone en naar HTML-pagina’s en/of toegankelijke, downloadbare documenten verwijzen.
  • Papieren formulieren: Bij gebruik van papieren formulieren: is het prettig om Invulvelden niet in hokjes te plaatsen maar met bijvoorbeeld een contrastrijke lijn te werken.
  • Bied altijd een alternatief voor digitaal bankieren, zoals telefonisch bankieren, hulp aan huis of goed bereikbare en vindbare fysieke informatiepunten in eigen regio waar je vragen kunt stellen.

European Accessibility Act als stok achter de deur

Er is gesproken over verschillende beperkingen, waaronder visuele beperkingen. Om beter te begrijpen wat ervoor nodig is om ook deze klanten goed te bedienen én om te zorgen dat banken de juiste zaken aanpakken. Ze zullen ook wel moeten, daar waar de deadline van de European Accessibility Act dichter en dichterbij komt. Daarin staat dat in juni 2025 bedrijven hun toegankelijkheid op orde moeten hebben.

Vinger aan de pols

De Oogvereniging is erg positief dat de samenwerking met de Betaalvereniging tot stand is gekomen en de banken (Rabobank, ING, ABN-AMRO, Volksbank, Triodos Bank en Nationale Nederlanden Bank) actief bezig zijn met de toegankelijkheid van hun diensten en producten. Samenwerking draagt bij aan de uniformiteit van te realiseren oplossingen.

De komende tijd houdt de Oogvereniging een vinger aan de pols om correcte uitvoering van de plannen te ondersteunen en toegankelijkheid op de lange termijn te borgen.

Heb je vragen over deze informatie?

Neem contact op met Monique Verboeket, Projectleider digitale toegankelijkheid en betalingsverkeer

030 – 200 63 19

Of stuur een e-mail