Naar de inhoud

Foto expositie van oogprothesedragers in muZIEum geopend

Ervaringsverhaal
Geplaatst op: 17 juni 2024 twee portretten hangen in een expositieruimte. . op de foto's zijn een man en vrouw geportretteerd in hun thuisomgeving. daarnaast hangen bordjes met achtergrondverhalen en een qr-code

Donderdag 13 juni opende Vereniging OOG in OOG haar expositie met portretten van dragers van oogprotheses. Oncologisch oogarts en fotografe Marina Marinkovic bezocht verschillende mensen met een oogprothese om het verhaal achter de patiënt vast te leggen. De komende maanden is de expositie te bezoeken in ervaringsmuseum muZIEum in Nijmegen.

Portretten van oogprothesedragers

De expositie bestaat uit 10 portretten. Daarop zie je een prothesedrager in zijn of haar vertrouwde thuisomgeving. Mensen van jonge en oudere leeftijd. De een met een grote glimlach, de ander met voorzichtig zelfvertrouwen op het gezicht. Via de QR-code naast het portret lees je meer over de achtergrond van de geportretteerde. Ze vertellen over waarom hun leven de moeite waard is en hoe ze zich niet laten tegenhouden door het verlies van één of beide ogen.

Over de fotografe

Al sinds 2006 houdt oncologisch oogarts Marina Marinkovic zich bezig met enucleaties. Dat zijn operaties waarbij een oog wordt verwijderd. Voor deze fotoserie besloot Marinkovic de rollen om te draaien en ging ze als oogarts op bezoek bij de patiënt. Dat leverde tien prachtige, intieme portretten en inspirerende achtergrondverhalen op.

Tijdens consulten en operaties is er geen tijd en ruimte om mijn patiënt te leren kennen. Hoe komen ze aan zoveel veerkracht? Dat wilde ik onderzoeken middels deze fotoserie.

– Fotografe en oncologisch oogarts Marina Marinkovic

Feestelijke opening

De expositie werd op donderdag 13 juni op feestelijke wijze geopend in het bijzijn van een aantal geportretteerden, familie, vrienden, belangstellenden en uiteraard de fotografe, Marina Marinkovic. Wil je de expositie bezoeken? Meer informatie vind je op de website van het muZIEum.

Vereniging OOG in OOG

Vereniging OOG in OOG komt op voor het welzijn en de belangen van mensen met een oogprothese en/of die met één oog kijken, alsmede mensen met anoftalmie of microftalmie, een (aangeboren) oogaandoening.