Jongeren van de Oogvereniging genieten van Oerol 2024

Jongeren
Provincie Noord-Holland
Geplaatst op: 9 juli 2024 jongeren lachend in het zand op een groepsfoto

Dit jaar was het Oerol festival op Terschelling voor het eerst toegankelijk voor blinde en slechtziende jongeren. Met een mix van theater, muziek, kunst en natuur, bood het festival een unieke ervaring die de bezoekers graag delen om anderen enthousiast te maken voor volgend jaar. Meerdere jongeren meldden zich aan om – met een speciale korting voor Oogvereniging leden – af te reizen naar het Nederlandse waddeneiland.

Hoogtepunten van het festival

Inclusiviteit en zintuiglijke ervaringen

Bezoekers met een visuele beperking waardeerden de toegankelijke voorstellingen en er heerste een meer inclusieve sfeer. Muziek en theater waren favoriet vanwege de sterke nadruk op geluid en emoties.

Speciale aanpassingen

Oerol was op verschillende plaatsen voorzien van audiodescripties begeleide tours en tactiele kunstwerken om de ervaring te verbeteren. Met allerlei verschillende zintuigen was het festival te ervaren.

Wat vonden de jongeren ervan?

Niels Frietman: “Oerol was geweldig! Er is zoveel te doen, en ik heb genoten van de verrassende optredens. Hopelijk is er volgend jaar beter weer en wordt audiodescriptie nog vaker ingezet.”

Gwenda Wiersma: “Mijn eerste keer op Oerol was super! We voelden ons echt onderdeel van het geheel. Ondanks wat onduidelijkheden met de pakketten was het goed georganiseerd. Ik wil volgend jaar zeker weer mee!”

Ming Meijboom: “Ik vond het leuk en wil volgend jaar weer! De tijd tussen de activiteiten was fijn, maar duidelijkere info over de arrangementen zou handig zijn.”

Kristina Misiunaite: “Terschelling vol theater en muziek was fantastisch! De openluchtvoorstellingen met audiodescriptie waren indrukwekkend. Volgend jaar graag meer inspraak in de voorstellingen en beter weer!”

Ga je volgend jaar ook mee?!

We hopen ook volgend jaar weer deze trip te kunnen organiseren. De jongeren hadden in ieder geval een fantastische tijd op Oerol en hopen dat nog meer blinde- en slechtziende jongeren volgend jaar mee gaan!