Lo Jongbloed: ‘Blijf niet zitten, maak van je beperking een niet-beperking’

Ervaringsverhaal
Vereniging
Geplaatst op: 2 november 2023 lo jongbloed slaat een balletje op de golfbaan in blauwe polo

Lo Jongbloed (66) is vrijwilliger bij de Oogvereniging. Recentelijk begon hij zijn eigen Oogcafé in Hoeksche Waard. In dit interview vertelt Lo waarom hij zich inzet voor alle andere leden, die in een soortgelijke situatie zitten.

Twee weken

Van een adelaarsoog naar zo’n 5% zicht in slechts twee weken tijd. Het was de harde realiteit voor geboren Rotterdammer Lo Jongbloed, nu woonachtig in Oud-Beijerland. Een beschadigde oogzenuw lag ten grondslag aan deze plotselinge wending in Lo’s actieve bestaan. Nu, anderhalf jaar later, kijkt hij terug op een pittige, maar ook leerzame periode.

Omgaan met verlies

‘Met name aan het begin was het lastig, je moet veel zaken opnieuw leren doen.’ Lo vond waardevolle informatie bij de Oogvereniging en voelde zich gezien. Nu wil hij wat terug doen voor de andere leden en de vereniging. Bij de pakken neer gaan zitten was geen optie voor de lange termijn en daarom besloot Lo zijn eigen Oogcafé op te zetten in Hoeksche Waard (gemeente onder Rotterdam). De eerste editie leverde een mooie opkomst op en volop aandacht door de regionale pers.

Op een gegeven moment besef je je dat je zicht is wat het is. Op den duur gaf die gedachte rust. Ik heb een fijne sociale omgeving, die de situatie met veel begrip ontvangen heeft. Het accepteren van hulp heeft me wel een poosje gekost.

Lo Jongbloed, vrijwilliger Oogvereniging

Het balletje rolt weer

‘Ik ben weer begonnen met golfen, wat ik ruim twintig jaar had gedaan. Dat was confronterend, de beleving was natuurlijk totaal anders. Het klinkt misschien stom, maar ik kan nu genieten van het geluid wanneer ik de bal goed raak. Ik ben aangesloten bij GvoorG, de Stichting Golf voor Gehandicapten. Deze stichting zet de golfsport in voor revalidatie. Ook ontmoette ik de Nederlandse nummer 1, blinde golfer Ronald Boef. Dat alles geeft mij weer volle energie voor deze mooie sport.’

Lo heeft als doel om in gesprek te komen met het bestuur van zijn golfclub om een gehandicaptentak op te zetten. Ook doet hij volgend jaar mee aan verschillende toernooien verspreid door Europa. Zoals in mei op het Pas de Calais Paragolf Open in Frankrijk. Maar daar blijf het niet bij, vervolgt Lo: ‘Ik probeer ook minstens drie keer per week naar de sportschool te gaan.’

Mijn motto is: Blijf niet zitten, maak van je beperking een niet-beperking. Kom van je stoel af en pak je stok!

Advies van Lo

‘Ik zou andere leden willen adviseren om je niet af te sluiten voor adviezen uit je omgeving en hulp aan te pakken. Dat is even een stap, maar het hielp mij om zelf weer dingen te gaan ondernemen. Mijn vrouw heeft me weer zien opleven, dat geeft een heerlijk gevoel. Ik ervaar veel voldoening als vrijwilliger zijnde, bijvoorbeeld door de positieve reacties bij het Oogcafe dat ik heb opgezet.’ Lo sluit af met een advies voor iedereen die overweegt om iets te gaan doen voor de Oogvereniging:

‘Ga bijvoorbeeld eens langs bij een Oogcafé in de regio, dat bracht mij in ieder geval een hoop inspiratie. Misschien kun je een Oogcafé opzetten in jouw buurt of je aansluiten bij het kernteam van je regiogroep. Of organiseer iets totaal anders, zoals een muziekclubje. Wat het ook moge zijn, blijf niet zitten en kom uit je stoel!’

Wil jij je ook inzetten voor andere leden van de Oogvereniging?

Kijk dan eens bij de verschillende vacatures op onze website. Of neem contact op met de Oogvereniging.