Oogvereniging naar Den Haag voor digitale inclusie

Digiwijs
Provincie Zuid-Holland
Geplaatst op: 27 juni 2024 een hand typt op een toestenbord van een laptop terwijl de andere hand een brailleleesregel aan het voelen is

Vanavond, 27 juni, schuift de Oogvereniging aan bij het rondetafelgesprek bij de vaste commissie voor Digitale Zaken. Ervaringsdeskundige Rik Wouters neemt namens de Oogvereniging plaats om toe te lichten waarom digitale inclusie een absolute ‘must’ is voor mensen met een (visuele en/of auditieve) beperking. En wat de Oogvereniging verwacht van de overheid in het toezien op digitale inclusie.

Programma rondetafelgesprek

Het gesprek vindt plaats tussen 18:30 en 21:00 uur. Ongeveer tussen 19:45 en 20:00 uur start de spreektijd van Rik Wouters namens de Oogvereniging.

Meekijken of -luisteren?

Het volledige programma is live te volgens middels de livestream of de app Debat Direct. Er is een schrijftolk bij aanwezig.

Position paper

Ter voorbereiding van het rondetafelgesprek schreef de Oogvereniging een position paper, waarin staat toegelicht:

• Wat moet er gebeuren om het digitale landschap inclusiever te maken?
  • Hoe kan de overheid haar burgers ondersteunen?
  • Wat verwacht de Oogvereniging van de overheid?

Geïnteresseerden kunnen deze position paper inzien en downloaden als PDF-bestand.

Digitale inclusie nog lang niet overal op orde

De Oogvereniging vindt dat iedereen in staat moet zijn om zelfstandig zijn digitale zaken te kunnen doen. Bijvoorbeeld een nieuw paspoort aanvragen, een afspraak inplannen bij de gemeente of een aankoop doen in een webwinkel. Het komt nog vaak voor dat dit niet mogelijk is zonder de hulp van een goedziende vriend, kennis of familielid, omdat een app of website niet goed toegankelijk is voor slechtziende of blinde gebruikers.