Naar de inhoud

Op pad met de witte stok, geef ons de ruimte!

Voorlichting
Geplaatst op: 15 oktober 2024

Dinsdag 15 oktober is de Dag van de Witte Stok. Internationaal wordt de aandacht gevestigd op hoe mensen die slechtziend of blind zijn zich bewegen op straat en in openbare gebouwen. De Oogvereniging organiseert daarom op 15 oktober verschillende acties door het hele land.

‘Er is nog veel onwetendheid over wat die witte stok met rode ringen betekent’ signaleert Luuk-Jan Boon, directeur van de Oogvereniging. ‘Dat moet en kan anders. Voor mensen die slechtziend of blind zijn is de witte stok een hulpmiddel om met zelfvertrouwen en een veilig gevoel over straat te gaan.’

Op pad met de witte stok, geef ons de ruimte

Zo luidt het thema van de actiedag. Ton van Weerdenburg, projectleider mobiliteit bij de Oogvereniging, roept op tot begrip vanuit de medemens: ‘Met de witte stok geeft iemand de waarschuwing af jou mogelijk niet te zien aankomen. Als passant kan jij zelf een groot verschil maken. Bijvoorbeeld door afstand te houden, hulp aan te bieden of door je fiets niet op een geleidelijn te parkeren.’

Van onwil is vaak geen sprake, maar hoe weet je wat wel of niet handig is om te doen? Van Weerdenburg: ‘Daarvoor gaan we op 15 oktober de straat op. Om mensen bewust te maken van de hindernissen die blinden of slechtzienden dagelijks ervaren.’

Volop acties in Nederland

Met acties verspreid over het hele land wil de Oogvereniging bij mensen die goed kunnen zien de kennis over de witte stok vergroten. ‘Ons doel is pas bereikt wanneer iedereen rekening houdt met mensen die slechtziend of blind zijn’, stelt directeur Luuk-Jan Boon. ‘Deze acties, geleid door onze vrijwilligers, laten mensen ervaren hoe het is om zonder zicht met witte stok hun weg te vinden.’

Doe mee!

Een overzicht van alle activiteiten en meer informatie over de witte stok kun je vinden op www.stopvoordewittestok.nl. Lijkt het je leuk om te komen kijken of je aan te sluiten? We verwelkomen je graag!

De Oogvereniging

De Oogvereniging is de patiënten- en belangenorganisatie voor mensen met een oogaandoening. We zetten ons in voor betrouwbare informatie, komen op voor de belangen van alle mensen met een oogaandoening en bieden mensen de kans om elkaar te ontmoeten.