Naar de inhoud

Openbaar vervoer
Provincie Zuid-Holland
Geplaatst op: 21 augustus 2024 een r-net treinstel staat stil aan een perron

Goed nieuws! Vanaf 1 september 2024 is reisassistentie beschikbaar op alle tussenliggende stations van de treindienst Alphen aan den Rijn – Gouda (TAG). Op de stations Alphen aan den Rijn en Gouda is die service al langer beschikbaar. De TAG wordt uitgevoerd door NS in opdracht van de provincie Zuid-Holland, onder het merk R-Net.

Beschikbare Stations

Reizigers kunnen nu op de stations Waddinxveen Triangel, Waddinxveen, Waddinxveen Noord, Boskoop Snijdelwijk en Boskoop gebruikmaken van reisassistentie.

Hoe vraag ik reisassistentie aan?

De assistentie werkt op dezelfde manier als hoe deze op andere NS-stations al wordt aangeboden. Tot één uur voorafgaand aan de reis kan reisassistentie kosteloos worden aangevraagd. Dit kun je doen via de NS-app, de website www.ns.nl, of telefonisch via 030 – 23 57 822.

Wat is reisassistentie?

Reisassistentie maakt het makkelijker voor mensen die slechtziend of blind zijn om zelfstandig gebruik te maken van het openbaar vervoer. Uiterlijk in 2025 moeten alle 400+ stations in Nederland voorzien zijn van de service.

Bestuursakkoord Toegankelijkheid

De invoering van deze service is onderdeel van het Bestuursakkoord Toegankelijkheid van het OV 2022-2032, waarin afspraken zijn gemaakt om het openbaar vervoer toegankelijker te maken voor iedereen. Daarover lees je meer op deze speciale toelichtingspagina van de Oogvereniging.

Foto: Koploperman (CC BY SA 4.0)