Stichting Fort Werk aan het Spoel

Geplaatst op: 10 mei 2022

Onderstaand tref je meer informatie aan over de rondleidingen en de locatie.

Altijd al willen weten wat er achter één van de deuren op het fort verborgen zit of wie dat mysterieuze bouwwerk in het weiland neer gezet heeft? Ga dan mee met een van de rondleidingen of boek een privé rondleiding. Daarnaast worden er ook rondleidingen voor blinden en slechtzienden georganiseerd. Stichting Werk aan het Spoel heeft namelijk speciaal voor leden van de Oogvereniging een rondleiding op maat gemaakt. Daarvoor heeft de stichting een maquette ontworpen die blinden inzicht biedt in het terrein dat zij gaan bezoeken. Ook hebben een aantal gidsen training gekregen en hebben zij o.a. geleerd hoe ze bezoekers met een beperkt zicht een goede indruk kunnen geven van wat er op het Spoel gebeurd is en wat er nog steeds gebeurt.

Soorten rondleidingen:
Je kunt een rondje over het terrein van het fort maken. Deze rondleiding kan worden toegespitst op de geschiedenis of de natuur. Duurt 60 minuten – 75 minuten
Het rondje over het terrein kan ook worden uitgebreid met een overtocht met het pontje. Om de aanlegsteiger van het Liniepontje te kunnen bereiken moet je wel een stukje lopen. Je komt hier door een pad te volgen dat door het weiland loopt. De pont vaart vanaf zaterdag 30 april t/m 25 september in de weekenden en op feestdagen. En dagelijks van 1 juli t/m 11 september. Er kunnen 12 personen mee.

Locatie:
Werk aan het Spoel
Goilberdingerdijk 40
4106 LC Culemborg

Bereikbaarheid:
Fort Werk aan het Spoel is goed bereikbaar te voet, op de fiets of met het OV.

Kom vooral te voet of met de fiets naar Werk aan het Spoel. De locatie is makkelijk te bereiken via de Goilberdingerdijk vanuit Culemborg en Everdingen. Of neem het Schootsveldpad vanaf de Prijsseweg. Of kom met het openbaar vervoer. Het fort is bereikbaar met buslijn 46. Deze rijdt van Culemborg NS-station naar Nieuwegein (v.v.) en stopt bij halte Schootsveldpad aan de Prijsseweg. Dit pad voert langs de kogelvanger rechtstreeks naar Werk aan het Spoel in ongeveer 11 minuten lopen.

Contactgegevens:
Voor vragen kun je een mail sturen naar Albert Offermans. Zijn e-mailadres is