Terugblik op het Oogfestival!

Oogvereniging 10 jaar
Vereniging
Geplaatst op: 21 september 2023 frouck de boer, frits barend, machteld cossee en liesette bruinsma tijdens een rondetafelgesprek

Afgelopen vrijdag vierde de Oogvereniging haar tienjarige bestaan! De Eenhoorn in Amersfoort was het toneel van deze feestelijke gelegenheid. In de ochtend en middag is er kennis gedeeld vanuit het consortium Kennis over Zien, waar de Oogvereniging onderdeel van uitmaakt. Als afsluiter werden de aanwezigen getrakteerd op een spetterende cabaretvoorstelling. Op deze pagina blikken we terug op het Oogfestival met tekst en foto’s. De aftermovie is inmiddels ook gepubliceerd! Bekijk hem hier.

luuk-jan boon, machteld cossee, frits barend, frouck de boer en liesette bruinsma lachend op het podium

Informatief ochtendprogramma over inclusieve sport

De dag werd afgetrapt om 10:30 uur door journalist Frits Barend, die het ochtendprogramma leidde. Samen met gasten Frouck de Boer (Senior Toegankelijkheid Adviseur Visio), Machteld Cossee van Deelkracht en paralympisch zwemster Liesette Bruinsma stond de toegankelijkheid van sportlocaties centraal. Frouck de Boer van Visio gaf een presentatie over belangrijke peilers om sportlocaties fysiek toegankelijk te maken. Machteld Cossee ging in op de mentale aspecten bij het zoeken naar een manier om in beweging te blijven met een visuele beperking. Als laatste van het trio vertelde Liesette Bruinsma op inspirerende wijze meer over haar ontplooiing tot paralympisch zwemster en de drempels die ze daarvoor heeft moeten trotseren. Duidelijk werd dat haar nuchtere, Friese achtergrond hier aan heeft bijgedragen.

liesette bruinsma en frits barend

Liesette Bruinsma vertelt op het podium over haar weg naar de paralympische top

machteld cossee voor het grote scherm op het podium

Machteld Cossee vertelt het publiek over de mentale drempels bij het vinden van een passende sport

Machteld werkt momenteel hard aan een project om mensen met zowel een visuele- als een auditieve beperking aan het sporten te krijgen, waar je op deze pagina meer over kunt lezen.

twee heren van prorail geven een workshop op het podium van het oogfestival

Middag vol workshops

Na een goede, stevige lunch was het tijd voor de workshopmiddag. Na een korte uitleg door directeur Luuk-Jan Boon en organisator Ton van Weerdenburg verdeelden de deelnemers zich over de verschillende workshopzalen. De onderwerpen varieerden van openbaar vervoer tot aan een demo van audiodescriptie en indoor navigatie. Andere opties waren bijvoorbeeld een stadswandeling door Amersfoort of een heerlijke stoelmassage. Tussendoor was er ruimte om ervaringen te delen, vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan.

danielle straub en nina spodina in een vrolijk gekleurde blouse achter de aanmeldbalie op het oogfestival

Collega’s Danielle en Nina bezorgden de gasten een warm onthaal

cabaretduo maartje en kine in felgekleurde pakken met een viool en een accordion

Avondviering met spetterend cabaretoptreden

Met het streetfood buffet achter de kiezen was het tijd voor de viering van het tienjarig bestaan van de Oogvereniging. Voorzitter Margot Scheltema heette het publiek welkom en bedankte partners en leden voor tien mooie jaren, terwijl er op de achtergrond foto’s werden vertoond van allerlei memorabele momenten van de afgelopen jaren. Vervolgens was het tijd voor het cabaretoptreden van het muzikale duo Maartje & Kine. Deze vrolijk gekleurd geklede dames brachten met humor en allerlei soorten instrumenten het publiek tot verschillende schaterlachen.

Als klap op de vuurpijl zongen ze een nummer, speciaal geschreven voor de Oogvereniging. Met herkenbare situaties uit het leven van iemand met een visuele beperking was de conclusie van het nummer: ik zie de wereld in mijn hoofd. De opname van het nummer is gemaakt en is op een later moment te beluisteren.

Tot slot proostten de aanwezigen aan het einde van de avond tijdens de afsluitende netwerkborrel op de successen van de afgelopen jaren.

een volle zaal geniet van maartje en kine in de eenhoorn in amersfoort

Muziek en komedie in het optreden van Maartje & Kine

het team van het oogfestival in feestelijk gekleurde blousejes

Namens het (op deze foto bijna complete) Oogverenigingsteam, hartelijk bedankt voor je komst!