Naar de inhoud

Update over lobbywerkzaamheden van de Oogvereniging

Vereniging
Geplaatst op: 3 oktober 2024

De Oogvereniging zet zich op allerlei manieren in om de belangen van mensen met een visuele beperking zichtbaar te maken. Zodat zij zo zelfstandig mogelijk hun leven kunnen leiden en de beste oogzorg krijgen. In dit artikel vind je een update over onze lobbywerkzaamheden.

Door: Luuk-Jan Boon, directeur Oogvereniging

Hoe pakken we het aan?

We willen meer focus aanbrengen bij onze lobbywerkzaamheden. Een aanpak die goed lijkt te werken is om zelf data te verzamelen, bijvoorbeeld met onderzoek. Vervolgens bieden we de onderzoeksresultaten aan bij bijvoorbeeld de Tweede Kamer.

Een recent voorbeeld komt uit het thema toegankelijk onderwijs. Studenten en praktijkbegeleiders zijn uitgevraagd naar belemmeringen die zij ervaren (hebben) tijdens het volgen van hun beroepsopleiding. Daan de Kort (VVD) en Lisa Westerveld (Groenlinks-PvdA) hebben dit rapport benut om concessies te krijgen in het debat Passend Onderwijs. Deze vond eind mei dit jaar plaats in de Tweede Kamer. Het resultaat is dat het Ministerie van Onderwijs daarop gaat reageren, onder andere door de toegankelijkheid te gaan meten.

De Oogvereniging is erg blij dat we hierbij regelmatig een beroep op onze achterban mogen doen. Ervaringen van eindgebruikers meenemen in het hele proces vinden wij erg belangrijk.

Ondersteunen van lokale belangenbehartigers

Via het project ‘Oogvereniging regionaal aan zet’ ondersteunen we leden van de Oogvereniging die lobbyen in de eigen gemeente. Een onderdeel hiervan is een lobbytraining. Deelnemers leren hoe zij contacten kunnen aanknopen in de gemeente. Of hoe zij de doelgroep goed kunnen vertegenwoordigen op gehandicaptenplatforms en in het sociale domein. De focus op fysieke toegankelijkheid van openbare ruimten wordt geleidelijk verbreed naar thema’s als digitale toegankelijkheid, toegankelijk OV, toegankelijk stemmen en indoor navigatie.

Standpunten

Ben je benieuwd naar de standpunten van de Oogvereniging op verschillende thema’s? Bekijk dan www.oogvereniging.nl/standpunten.

Ontwikkelingen bij de grootste thema’s

Digitale toegankelijkheid en betalingsverkeer

De Oogvereniging is nauw betrokken bij overleggen vanuit de overheid, bedrijfsleven en bankwereld om digitale toegankelijkheid hoog op de agenda te houden. Zo delen wij binnen de programma’s ‘Digitoegankelijk’, ‘Toegankelijk Bankieren’ en de ‘Werkgroep Toegankelijkheid en Bereikbaarheid’ onze ervaring met slecht of niet zien. Daarbij blijven we de nadruk leggen op de toegankelijkheid.

Hoewel digitale toegankelijkheid voor de overheid al verplicht is en de European Accessibility Act (EAA) in juni 2025 al in werking treedt, is het werk nog niet gedaan. Er zijn zowel op beleids- als uitvoerend niveau nog vele stappen te zetten. Hopelijk mogen we hierbij ook in de toekomst een beroep op onze achterban blijven doen!

Oogzorg

De Oogvereniging en beroepsverenigingen voor oogartsen en optometristen hebben in 2020 samen de werkwijze ‘Juiste Oogzorg op de Juiste Plek’ vastgesteld. Bij deze werkwijze worden mensen met minder ingewikkelde oogklachten door de huisarts doorverwezen naar een optometrist, in plaats van de oogarts. Wij zijn betrokken in het overleg om dit landelijk te regelen in wet- en regelgeving en onderlinge afspraken.

Dit voorjaar organiseerde het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een bijeenkomst met alle betrokken partijen en werd de balans opgemaakt. Dit najaar volgt zo’n zelfde bijeenkomst. Wij lobbyen daarin voor meer aandacht voor toegankelijke sport voor onze achterban.

Ook denken we als Oogvereniging mee over de toekomstige gevolgen van digitalisering in de zorg of tekorten aan zorgpersoneel. Samen met het Oogziekenhuis Rotterdam willen we een pilot starten om de mogelijke gevolgen in kaart te brengen.

Fysieke Toegankelijkheid

We bepleiten inclusieve toegankelijkheid, als Oogvereniging en als partner van Kennis Over Zien.
We vinden eenduidigheid belangrijk wanneer infrastructuur wordt ontworpen voor mensen die blind of slechtziend zijn. Je wilt bijvoorbeeld niet dat geleidelijnen in de ene gemeente, anders worden aangelegd dan in een andere gemeente.

Om te bevorderen dat er eenduidige en inclusieve oplossingen komen, is samenwerking tussen de gemeente, inhouds- en ervaringsdeskundigen essentieel. Dit noemen we de Gouden Driehoek. Een uitleg van deze visie op samenwerken staat op de website van Kennis Over Zien: Klik hier voor een toelichting op de Gouden Driehoek.

Gemeenten weten in de regel bijvoorbeeld niet hoe je een toegankelijk stationsplein ontwerpt. Of hoe je een bestaand stationsplein toegankelijk kan maken. Wat toegankelijk moet zijn, blijkt vaak dankzij lobby in wetgeving die gebaseerd is op het VN-verdrag Handicap. Zo is wettelijk vastgelegd dat haltes van de bus/tram/metro toegankelijk moeten zijn.

Voorbeelden van partners en lopende projecten

• ProRail: indoor routenavigatie in stations voorbereiden
  • ProRail: vindbaar en bereikbaar maken van toiletten op grote stations.
  • NS: toegankelijke betaalsystemen bij toiletten.
  • NS: De 1 Stap Verder-service is dit jaar uitgebreid naar 27 grote stations
  • OVpay: Toezien op de toegankelijkheid van dit nieuwe betaalsysteem in het OV.
  • Nieuwe toegankelijkheid agenda voor verkiezingen.

Projecten binnen Kennis Over Zien

• Indoor routegeleiding, richtlijn voor routegeleiding binnen gebouwen
  • Veilig oversteken in druk, stedelijk gebied
  • Waarschuwingsmarkeringen bij een oversteek
  • Akoestische signalering, nieuwe richtlijn voor rateltikkers bij stoplichten (CROW)
  • Laadkabels in de openbare ruimte. (CROW)
  • Nieuwe toegankelijkheidsrichtlijn voor buitenruimten en gebouwen

Tot zover deze update, tot een volgende!