Naar de inhoud
Tekst grootte

Vernieuwde workshop ‘Hulp bij (digitale) bankzaken’ van start

Betalingsverkeer
Nieuws
Geplaatst op: 14 november 2024

Tijdens het kennisevent Oog op Kennis heeft de Oogvereniging de workshop ‘Hulp bij (digitale) bankzaken’ in vernieuwde vorm gelanceerd. Mensen die niet of niet goed kunnen zien konden deze bestaande workshop tot nu toe inhoudelijk en qua vormgeving nog niet goed volgen. Daarom heeft de Oogvereniging een pilot gestart om deze workshop ook voor blinden en slechtzienden te kunnen inzetten, in samenwerking met een ervaringsdeskundigenwerkgroep, Betaalvereniging Nederland en communicatiebureau Muzus. De eerste workshop is tijdens het Oog op Kennis-event gegeven.

De bestaande workshop ‘hulp bij (digitale) bankzaken’ wordt verspreid over het land gegeven aan mensen die om wat voor reden dan ook moeite hebben met het zelfstandig regelen van hun bankzaken. Het belangrijkste doel is om meer inzicht te krijgen in toegankelijkheidsopties die er zijn en de weg te vinden naar hulp en ondersteuning daarbij. Het hoeven soms maar kleine stapjes te zijn om je bewust te worden van de mogelijkheden die er zijn, meer vertrouwen te krijgen in technologie en de weg te vinden naar ondersteuningsmogelijkheden. Maar je zet er uiteindelijk grote stappen mee op weg naar zelfstandig bankieren. Zo weten ook de workshopgevers uit eigen ervaring, want ook zij hebben de weg naar zelfstandig bankieren gevonden die bij hen past.

Zo ziet de workshop eruit

De inhoud van de workshop is laagdrempelig, concreet en interactief. De workshopgever, die zelf ook een visuele beperking heeft, geeft uitleg over toegankelijke bankieropties aan de hand van eigen ervaringen, ondersteund met audio-fragmenten en handige stappenplannen en informatiefolders. Zo komen  onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

  • Pinnen met spraakondersteuning
  • Contactloos betalen met pinpas of mobiel bankieren app
  • Informatie over hoe je je eigen bank kunt bereiken en waar je terecht kunt met je vragen.

Daarnaast is er ook volop ruimte om mee te praten en wordt je als deelnemer aan de workshop gevraagd actief na te denken over hoe jij bankiert, welke stappen je hierin nog wil en kan zetten en wie of wat je daarbij kan helpen.

Enthousiaste reacties op pilotworkshop

De bezoekers aan de workshop tijdens Oog op Kennis waren enthousiast over de inhoud van de workshop. Ze gingen geïnspireerd naar huis om een volgende stap te zetten op het gebied van zelfstandig bankieren. Zoals een pinautomaat met spraakfunctie in de buurt uitproberen, of uittesten of het lukt om te betalen met de mobiel bankieren app. Aansluitend aan de workshop heeft Monique Verboeket, coördinator digitale toegankelijkheid en betalingsverkeer, een bijpraatsessie gehouden over toegankelijk bankieren en hebben we aan de hand van een aantal prikkelende stellingen doorgepraat over wat toegankelijk bankieren voor de deelnemers in de praktijk betekent. Dit kan voor iedereen anders zijn en ook van elkaar kun je hierin veel leren.

Toegankelijkheidsvoorzieningen van banken

Een veel gehoorde drempel was de informatie en bereikbaarheid over toegankelijkheidsvoorzieningen van de eigen bank. Welke toegankelijkheidsvoorzieningen er geboden worden kan erg verschillen per bank. De Nederlandse grootbanken trekken hierin samen op in het programma toegankelijk bankieren. Ze zetten hun toegankelijkheidsvoorzieningen op een rij via www.banknaam.nl/toegankelijkheid en werken samen met de DigiHulplijn, die bereikbaar is via 0800 1508.

Naast de DigiHulplijn zijn de banken natuurlijk ook rechtstreeks telefonisch bereikbaar voor informatie of hulp:

  • ABN-AMRO bank 0900 0024 – zonder keuzemenu: 088 226 26 12
  • ING bank 020 22 888 88 – Samen Digitaal, extra digitale hulp 020-2288835
  • Rabobank 088 722 66 00
  • SNS bank 030 633 30 00

Nieuwe workshops in 2025

Verspreid over het land zullen er in het eerste kwartaal van 2025 een aantal workshops worden gegeven. Aan de hand van onze bevindingen tijdens deze eerste workshops zullen we de materialen verder verfijnen en de workshop breder in het land gaan inzetten, wie weet ook bij jou in de buurt!

Met het ontwikkelen van deze workshop voor onze doelgroep is er een belangrijke stap gezet om toegankelijk bankieren voor een grotere groep blinden en slechtzienden bereikbaar te maken.

Mocht je vragen hebben of in de toekomst zelf je ervaringen willen delen op het gebied van bankzaken als workshopgever, neem dan contact op met Monique Verboeket: monique.verboeket@oogvereniging.nl