Naar de inhoud

Verslag van het trainingsweekend geleidehonden

Geleidehonden
Geplaatst op: 2 oktober 2024

Dit keer zijn 34 geleidehondenteams naar Lunteren gekomen voor het jaarlijks trainingsweekend geleidehonden van onze Themagroep Geleidehondgebruikers. Onze activiteitencommissie bestaande uit vijf leden, een groep van vijf vrijwilligers en al het personeel van Groepshotel Het Bosgoed hebben de deelnemers en hun honden dit weekend verwend en goed verzorgd.

Vrijdag 6 september

Gelukkig was er goed weer voorspeld, met wat regen op vrijdagavond en hele kleine kans op een spetter op zaterdagochtend. Maar vrijdagavond kwam het werkelijk waar met bakken uit de hemel vallen! Dat noemen ze dan hondenweer, maar die vonden er ook helemaal niks aan: zo hard ging het tekeer. De rest van het weekend is het gelukkig droog gebleven en hebben we heerlijk weer gehad.

Op vrijdagmiddag vanaf 17:00 uur waren de deelnemers van harte welkom. Velen kwamen met Valys of werden gebracht. Een aantal mensen kwamen per trein, die opgehaald werden van het station door de vrijwilligers. De bagage werd naar het hotel gebracht en de deelnemers met vrijwilligers liepen naar het hotel.Bij het hotel aangekomen moest iedereen zich even melden en kregen zij een keycord met batch waarop de namen van de deelnemer en de hond en het kamernummer vermeld stond.
Toen nog een formulier ondertekenen om akkoord te gaan met het maken van foto’s en daarna werden ze door vrijwilligers naar hun kamer gebracht.

Om 19:00 uur was dan het echte begin van het Trainingsweekend Geleidehonden 2024 met een welkomstwoordje en wat uitleg van regels. Na een uitgebreid driegangendiner was het alweer tijd voor de 1e begeleide uitlaatronde en daarna ook voor het voorstelrondje. Hierna konden de gesprekken met bekenden en met nieuwe gezichten van start gaan. Het contact over alle ervaringen en met de tips van gebruikers is altijd een belangrijk deel van dit weekend. Vervolgens kon iedereen naar de eigen kamer gaan wanneer hij of zij daar behoefte aan had. Om 23:30 uur werd de laatste ronde drankjes geschonken en vlak daarna lag iedereen in bed.

Deelnemers en vrijwilligers buiten met de honden

Zaterdag 7 september

Zaterdagochtend zijn als eerste de begeleide uitlaatrondes weer gedaan, dat kon ook zonder begeleiding. Vervolgens mochten we genieten van een zeer compleet ontbijt. Iedereen kreeg zijn of haar workshopsindeling voor de ochtend te horen.

Na het ontbijt stonden de workshophouders in de startblokken. Dit jaar waren de volgende nieuwe workshops geregeld:

• Angst en Stress bij honden
  • E.H.B.O voor honden
  • Komoot app
  • Bosbeleving
  • Speuren en detectie
  • Hondenkoekje versieren

Tijdens de lunch, die de dag vrijwilligers en de workshophouders samen met ons aten, werd gesproken over de ervaringen uit de gevolgde workshops. Tevens werd de indeling voor de middag bekendgemaakt en verzamelde iedereen op de afgesproken plaats voor de 2e ronde van workshops. De workshops worden als leuk en leerzaam ervaren en voor sommigen was het inspannend en anderen kregen er juist nieuwe energie van.

De avond werd gestart met een heerlijke, volledig verzorgde BBQ waar de deelnemers van hebben genoten. Het weer was goed en de sfeer was prima. De rest van de zaterdagavond kon beginnen! Alle ervaringen uit de workshops werden uitgewisseld en ook was er ruimte om de gesprekken en kennismakingen van vrijdagavond te verdiepen. Het benodigde uitlaatrondje met een vrijwilliger werd natuurlijk weer aangeboden.

Dat de workshops vermoeiend zijn geweest was merkbaar toen gedurende de avond steeds meer mensen hun bed opzochten en een enkeling achterbleef. Om 23:30 uur was weer de laatste ronde drankjes . Het licht werd gedoofd en ook de laatste vrijwilliger ging naar bed. Het was een mooie, intensieve dag geweest.

Aan de slag tijdens een workshop

Zondag 8 september

Op zondagochtend om 07:00 uur melden de eerste deelnemers zich voor het uitlaatrondje en de vrijwilligers staan paraat om te assisteren. Het hotelpersoneel was al begonnen met de voorbereidingen van het ontbijt. Tijdens het ontbijt werden de laatste mededelingen gedaan en werd nog aangegeven wat de twee ochtendactiviteiten waren: een boswandeling of een pub-quiz. Tijdens deze activiteiten hielpen de vrijwilligers, en een paar anderen controleerden alle kamers op achtergebleven spullen zodat niemand iets vergat mee te nemen.

Vervolgens werd iedereen verzocht om de genuttigde versnaperingen van het weekend af te rekenen en de naambadge in te leveren. Na het maken van de groepsfoto was ook de lunch wederom heerlijk. Uiteraard werden de vrijwilligers en de leden van het activiteitenteam bedankt voor hun inzet en kregen ze een kleinigheidje waarmee onze grote dank werd uitgedrukt.
Ondertussen was het weekend aan het einde gekomen en arriveerden de eerste taxi’s voor de gebruikers en hun geleidehonden.

Bedankt voor ieders inzet!

Via deze weg willen we nogmaals al het personeel van Allegoeds Groepshotel Het Bosgoed bedanken voor alle goede zorgen, de heerlijk verzorgde maaltijden en alle extra’s die zij voor ons gedaan hebben. Ook hartelijk dank aan alle fondsen en bedrijven die hun aandeel hebben gehad in het tot een succes maken van het geleidehondenweekend 2024! Hopelijk lukt het de activiteitencommissie om voor 2025 opnieuw genoeg sponsors te vinden.

Wij gebruiken deze gelegenheid ook om veel dank uit te spreken naar Rian Janssen-Van ’t Leven, die heeft aangegeven te Stoppen met haar werk voor de activiteitencommissie. Wij zijn haar enorm dankbaar voor alle inzet en gaan haar missen.

We hopen veel deelnemers volgend jaar te ontmoeten!

Namens de activiteitencommissie van de Themagroep Geleidehondgebruikers

Aan de slag met de Komoot-app
Nog niet uitgelezen?

Ontdek meer over de Themagroep Geleidehondgebruikers