Vijf belangrijke vragen op Wereld Diabetes Dag 2023

Oogzorg
Voorlichting
Geplaatst op: 14 november 2023 profielfoto dokter José Martinez Ciriano

Wist jij dat diabetespatiënten risico lopen op het ontwikkelen van oogklachten? Diabetische retinopathie is de meest voorkomende oorzaak van afnemend gezichtsvermogen in Nederland, in de werkende leeftijdsgroep.

In het thema van deze Wereld Diabetes Dag stelde de Oogvereniging Drs. J.P. Martinez Ciriano van het Oogziekenhuis Rotterdam vijf belangrijke vragen over diabetes:

1. Wat is de invloed van diabetes op je zicht?

‘Diabetes kan het netvlies aantasten door bloedingen en eiwitafzettingen te veroorzaken. Dit kan leiden tot vaatnieuwvorming, waarbij er nieuwe (vaak kwetsbaardere) bloedvaten worden aangemaakt, welke kunnen knappen.’

2. Wat kun je als diabetespatiënt doen om de kans op vermindering van het zicht tegen te gaan?

‘Zorgen dat je bloedsuikerniveau stabiel blijft, niet roken, gezonde voeding en voldoende bewegen.’

3. Heeft u een tip over hoe om te gaan met diabetes?

‘Eerst samen met de behandelaar zorgen dat de diabetes, bloeddruk en cholesterol goed blijven. Daarnaast ook bovenstaande leefstijl adviezen in acht nemen.’

4. Zijn er ontwikkelingen op het gebied van diabetische retinopathie?

‘Kunstmatige intelligentie (AI) wordt ingezet bij de screening van patiënten, aanvullende toepassingen van AI worden nog onderzocht. Ook zijn er medicijnen in ontwikkeling waardoor het minder vaak nodig is om injecties in het oog te geven of deze (gedeeltelijk) te vervangen door druppels of tabletten.’

5. Wat is de visie voor de toekomst?

‘We moeten volop inzetten op de preventie van diabetes. De schattingen van het toekomstige aantal patiënten zien er alles behalve rooskleurig uit.’