Wedstrijden Nederlands elftal met audiodescriptie tijdens EK voetbal

Sport
Geplaatst op: 12 juni 2024 een groot vol stadion vol fans met oranje shirts kijkt naar het nederlands elftal op het veld

NOS en VRT verzorgen dit jaar live audiodescriptie bij de wedstrijden van Nederland en België tijdens het EURO 2024 Europees kampioenschap voetbal. Hierdoor krijgen mensen die blind- of slechtziend zijn veel meer mee van wat er op het veld en in het stadion gebeurt. Het toernooi loopt van 14 juni t/m 14 juli in gastland Duitsland. In dit bericht lees je bij welke wedstrijden je audiodescriptie kunt beluisteren en hoe het werkt.

Kijken via NPO1 Extra

Om de wedstrijden met audiodescriptie te volgen heb je geen app of andere software nodig. De audiodescriptie wordt namelijk al meegenomen in de uitzending zelf op NPO1 Extra. Bij KPN en Ziggo vind je deze zender op kanaal 81, kleinere providers gebruiken mogelijk een ander kanaalnummer. Heb je geen vaste televisie in je abonnement, ook dan kun je NPO1 Extra gratis bekijken via de NPO Start- en NLZIET app. Tegelijkertijd worden de wedstrijden met het ‘reguliere’ commentaar, dus zonder beeldbeschrijving, uitgezonden op NPO1, 2 of 3.

Overzicht van wedstrijden met audiodescriptie

Gedurende het EK kun je de volgende wedstrijden met audiodescriptie volgen.

• vrijdag 14 juni – 21:00 uur Openingswedstrijd: Duitsland – Schotland
  • zondag 16 juni – 15:00 uur Polen- Nederland
  • maandag 17 juni – 18:00 uur België- Slowakije
  • vrijdag 21 juni – 21:00 uur Nederland- Frankrijk
  • zaterdag 22 juni – 21:00 uur België- Roemenië
  • dinsdag 25 juni – 18:00 uur Nederland- Oostenrijk
  • woensdag 26 juni – 18:00 uur Oekraïne- België
  • dinsdag 9 juli – 21.00 uur Halve finale
  • woensdag 10 juli – 21.00 uur Halve finale
  • zondag 14 juli – 21.00 uur Finale

Bij wedstrijden van Oranje en de openingswedstrijd wordt de beeldbeschrijving verzorgd door de NOS. Bij wedstrijden van België (de Rode Duivels) doet de Belgische omroep VRT dit.

Wat is Audiodescriptie?

Audiodescriptie is een gesproken beschrijving van beelden. Het maakt programma’s toegankelijk voor mensen die slechtziend of blind zijn. In Nederland zijn er ongeveer 300.000 mensen blind of slechtziend. Bij audiodescriptie worden – in tegenstelling tot traditioneel voetbalcommentaar- veel meer details gegeven: posities op het veld, emoties in het stadion, reacties van spelers en supporters.