Weetjes op het gebied van verkeer en OV
Geplaatst op: 16 maart 2022QR-codes
Het is de busreiziger vast al opgevallen dat er binnen de provincie Utrecht bij de bushaltes iets is veranderd en boven de spreekknop van de palen met een groot scherm (ook wel DRIS-palen genoemd) nu zichtbare stickers hangen. Deze stickers hebben een QR-code. Deze code kun je gebruiken als je bij de paal geen gesproken reisinformatie meer krijgt, het scherm defect is of niet leesbaar is. Ook als de knop weg is of kapot dan is het mogelijk om direct meldingen in het systeem voor de provincie te plaatsen.
Op advies van Jos Sprenkels en Job Haug zijn deze stickers zo laag mogelijk geplaatst. Echter, deze kunnen zeker nog iets lager en daar zal alsnog naar worden gekeken. De locatie van de stickers heeft te maken met de nieuwe schermen die op de informatiepalen komen te staan. In de hele provincie worden de oude digitale schermen vervangen voor nieuwe TFT schermen. Dit gebeurt niet op de busstations, maar elders. De verlichting is niet optimaal, maar dit kan overal worden ingeregeld. Voor spraak gebruikers kan de stem te zacht spreken of te luid. Ook dat kan worden ingeregeld. De plaats van de paal wordt niet veranderd. Dit is in het beleid van gemeentes en provincie niet meegenomen. Helaas zal er dus op sommige plekken nog vaak gezocht moeten worden naar de plek waar de paal staat.Nieuwe tramhaltes
Op de tramlijn van het centraal station naar het USP, nu lijn 22, komen nieuwe haltes. Hiermee wordt niet bedoeld dat er fysiek nieuwe haltes uit de grond worden gestampt, maar dat er geld vrij is gekomen voor betere afdakjes, betere opstellingen van palen en het verbeteren van het comfort voor de reiziger. Er is daarom door Jos Sprenkels extra aandacht gevraagd voor de in- en uitcheck op het perron. Verder zal er in 2022 worden gestart met het ophalen van de wens om de wijzigingen in te plannen en in 2023 zullen er veel verbeteringen worden doorgevoerd. Het gaat hierbij om het aanbrengen van grote markeringen zodat je op afstand kunt zien waar de tramhaltes zijn. Voor geleidelijnen is ook benadrukt dat deze vanaf het perron naar de stoepen moeten lopen. Zo kan iedereen veilig gebruik blijven maken van de tramhaltes.
Hopelijk zal het landelijk bureau van de Oogvereniging in het gesprek met de CROW, Bartiméus en Koninklijke Visio er extra voor proberen te zorgen dat de blinden en slechtziende reizigers eindelijk goed in beeld komen zodat de gewenste wijzigingen direct kunnen worden meegenomen als het gaat om de nieuwe normen voor tramhaltes. Alle landelijke vragen van beleid op OV kunnen naar de Ooglijn worden gestuurd. In regio Utrecht houdt Jos Sprenkels vinger aan de pols bij de inspreektafels waar ook het Solgu aangeschoven is.Nieuwe eisen voor bussen.
De provincie gaat een nieuw eisenpakket inrichten voor de busconcessie die in 2025 zal worden gegund. Dit betekent dat wij tot april de kans hebben om onze wensen over hoe een bus er voor blinden en slechtzienden uit moet zien (dat geldt voor zowel de binnenkant als de buitenkant) kenbaar kunnen maken. Jos Sprenkels is betrokken bij het opstellen van het eisenpakket en ook het Solgu, het kenniscentrum van Koninklijke Visio en Bartiméus werken hieraan mee. Er is gevraagd hun visies te delen. Deze visies komen in de komende weken aan bod en zal er nog worden gekeken of wij wellicht nog iets kunnen toevoegen voor wat betreft het doorvoeren van verbeteringen op de huidige rijdende bussen van U-OV en Keolis.