Mogelijkheden voor zorg op afstand na staaroperatie

Staar
Geplaatst op: 11 januari 2024 close-up foto van een oog

Zorg op afstand aanbieden wanneer dat verantwoord kan heeft verschillende voordelen. In overleg met oogartsen is er een richtlijn ontwikkeld waarmee de zorg na een staaroperatie deels op afstand kan worden uitgevoerd. De belangrijkste conclusies uit de richtlijn lees je in dit artikel.

Zorg op afstand soms goed mogelijk

Sommige bezoeken van een patiënt aan het ziekenhuis komen in aanmerking om op afstand plaats te laten vinden. In het geval van staar is dit de controle op de dag na een staaroperatie. Ook afspraken waarbij een patiënt een vragenlijst dient in te vullen of om uitkomsten en overwegingen te bespreken kunnen geschikt zijn om op afstand te doen.

Andere afspraken zijn weer minder geschikt. Zo heeft de patiënt na een staaroperatie na vier weken een controle afspraak om het resultaat van de ingreep te evalueren. Daarbij is het van belang dat de patiënt fysiek langskomt in het ziekenhuis.

In overleg met de patiënt

Het is uiteraard belangrijk om de afweging of zorg op afstand kan plaatsvinden af te stemmen met de patiënt. Artsen kunnen afwijken van het voorschrift door alsnog fysiek af te spreken met patiënten wanneer hier voorkeur voor is.

Voordelen van zorg op afstand

Fysieke afspraken in het ziekenhuis kosten veel tijd en geld. Het verminderen van fysieke contactmomenten heeft een positieve invloed op de zorgkosten. Voor de patiënt is het voordeel dat deze niet hoeft af te reizen naar het ziekenhuis. Dit kan tevens ontlastend werken voor eventuele vrienden of familieleden welke meegaan voor begeleiding.

Meer informatie

Als je interesse hebt in het bekijken van de volledige richtlijn, deze vindt je in de richtlijnendatabase. Ook heeft de Oogvereniging een informatiepagina over staar met meer nuttige informatie.