Naar de inhoud
Tekst grootte

Betalen en bankieren

Onze geldzaken regelen moeten we allemaal. Meer en meer gebeurt dit digitaal, maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend! 38% van de mensen die blind of slechtziend zijn, zijn niet in staat om volledig zelfstandig hun bankzaken digitaal te regelen. De Oogvereniging werkt samen met banken om dit te veranderen!

Blinde vrouw met taststok staat naast een Geldmaat apparaat

Uitdagingen bij betalen en bankieren

ABN AMRO, ING en Rabobank sloten in 2022 maar liefst 102 filialen waar klanten hun bankzaken konden regelen. Hiervoor in de plaats kwam mobiel- of internetbankieren.
Maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. In het recent verschenen rapport “Digitalisering van het betalingsverkeer: een uitkomst voor de één, een uitdaging voor de ander”, staat dat 55% van mensen die blind zijn, moeite heeft met zelfstandig digitaal bankieren.

Ook betalen kent zijn uitdagingen. Mobiele betaalterminals hebben steeds vaker een aanraakscherm en zijn daardoor niet toegankelijk voor mensen met een visuele beperking. Geldmaat, voor opname van contant geld, is niet altijd in de buurt en is niet altijd voorzien van een audio-plug.

Standpunten

  1. De Oogvereniging vindt dat iedereen zelfstandig moet kunnen blijven bankieren en betalen;
  2. We pleiten voor de blijvende beschikbaarheid van contant geld als betaalmiddel;
  3. Als digitaal bankieren of betalen niet lukt omdat de dienst niet toegankelijk is voor mensen met een visuele beperking, dan moet er een alternatief geboden worden.

Wat doet de Oogvereniging?

De Oogvereniging vertegenwoordigt mensen met een visuele beperking in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) van De Nederlandsche Bank (DNB).

Samen met de Betaalvereniging, de Werkgroep Toegankelijkheid en Bereikbaarheid (WTB) en de Werkgroep Toegankelijkheid en Inclusiviteit (WTI) dragen we bij aan de bewustwording bij financiële instellingen en winkeliers.

In 2022 onderzochten we de ervaringen van blinden en slechtzienden met bankieren en betalen. Het eindrapport geeft een goed beeld en laat zien dat er nog veel verbeterd moet worden.

Bekijk de video

DNB: ‘Digitaal bankieren lastig voor veel mensen’