Workshop overzicht Oogfestival

spreker voor een volle zaal

Workshops in ronde 1:

Werk: Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt

Wat is de invloed van de krapte op de arbeidsmarkt voor mensen met een visuele beperking? En wat is er de laatste tijd gewijzigd in de wet- en regelgeving? Anneke Berkhout (themacoördinator werk van de Oogvereniging) en Jolanda Spaans (ambassadeur werk) geven een inkijkje in de huidige situatie voor werkenden en werkzoekenden met een visuele beperking. Uiteraard gaan we ook met elkaar in gesprek en is er ruim de tijd om vragen te stellen.

Niets over ons zonder ons: het belang van inzet ervaringsdeskundigen

In deze workshop vertellen Astrid Pieterse en Daniëlle Straub van de Oogvereniging je meer over het VN-verdrag Handicap en het belang van de inzet van ervaringsdeskundigen. We laten zien hoe de Oogvereniging de inzet van deze ervaringsdeskundigen realiseert binnen bijvoorbeeld Kennis over Zien en met het testteam. Hoe gaat dat in z’n werk en wat levert het op?

Kijk mee met Audiodescriptie

TV-kijken, naar de film, naar het theater of een sportwedstrijd als je weinig of niets ziet? Jazeker, met audiodescriptie! Heb je nog weinig ervaring met audiodescriptie? In deze workshop vertellen we wat de mogelijkheden zijn en laten we je ervaren hoe het werkt.

Toegankelijke stations: hoe vind je je weg op de stations, nu en in de toekomst?

Twee sprekers van ProRail komen vertellen over de ontwikkelingen en huidige mogelijkheden rondom stations. Erik Wielink toont de nieuwe oversteeklijn, voelbare bordjes en stations plattegronden. Tjebbe Ruskamp neemt je mee in de toekomstplannen om reizen met het openbaar vervoer steeds een stukje toegankelijker te maken.

OVpay: de nieuwe manier van betalen in het openbaar vervoer

Tien jaar geleden werd de OV-chipkaart landelijk ingevoerd. Inmiddels hebben technische ontwikkelingen nieuwe manieren van betalen mogelijk gemaakt. De OV-chipkaart wordt gefaseerd vervangen door OVpay, wat veel meer mogelijkheden geeft van betalen in het openbaar vervoer. Wil je weten wat er al is en wat eraan zit te komen? En hoe dit werkt met een visuele beperking? Sluit dan aan bij de workshop over OVpay.

Stoelmassages

Een stoelmassage van The Chairmen at Work staat voor totale ontspanning én inspiratie. The Chairmen at Work werkt met professionele masseurs met een visuele beperking. Door het uitoefenen van hun vak, tonen de masseurs hun talent. Na afloop kun je er met een opgeladen lijf én geest weer tegenaan! Let op: de stoelmassages zijn niet vooraf te reserveren, omdat deze niet even lang duren als een workshop. Geef bij binnenkomst op het Oogfestival je interesse aan, dan spreken wij een tijdstip met je af mits er nog plaatsen vrij zijn.

VOL: Stadswandeling met de directeur

Niets zo leuk als een mooie wandeling te maken door het middeleeuwse stadscentrum van Amersfoort. Luuk-Jan Boon, directeur van de Oogvereniging en woonachtig in Amersfoort, neemt ons mee door de leukste straatjes en steegjes.

Workshops in ronde 2:

Sport en bewegen met GSN

Welke sporten kan je doen met een visuele beperking? En hoe kunnen we meer mensen aan het sporten en bewegen krijgen? Gehandicaptensport Nederland (GSN) vertelt in een interactieve sessie over het programma Zichtbaar Sportief, een samenwerkingsverband tussen partijen uit de sport (GSN en NOC*NSF) en partijen uit wonen en zorg (Bartimeus, Visio en Oogvereniging).

Digitale toegankelijkheid: Allemaal digitaal?

Het gebruik van smartphones, tablets en computers biedt nieuwe mogelijkheden voor mensen met een visuele beperking. Mits goed ontworpen volgens de richtlijnen voor toegankelijkheid. Joost Rongen en Rik Wouters geven ons een inkijkje in de digitalisering van onze samenleving. Wat doet de overheid hieraan? Wat doen we zelf om digitaal fit te blijven? Waar vind je hulp als je er niet uitkomt omdat het te moeilijk is of voor jou niet toegankelijk? De titel van de presentatie is “Allemaal digitaal?”. Met een vraagteken, want ook als het digitaal niet lukt, is de Oogvereniging er voor jou.

Indoor navigatie

Ontdek de wondere wereld van indoor navigatie technologie. Jesse Wienholts (Koninklijke Visio) en Karst Hoogsteen (Bartiméus) praten je bij over de meest recente ontwikkelingen op dit gebied. We gaan van de hogere wiskunde achter deze techniek tot aan de demonstratie van indoor navigatie die al in gebruik is.

Toegankelijke stationskwartieren

Om zo zelfstandig mogelijk te kunnen reizen is het belangrijk dat de hele reis toegankelijk is. ProRail heeft al heel veel gedaan op de stations, maar de verbinding van de stations met de busstations laat nog veel te wensen over. Om de toegankelijkheid van dit gebied te verbeteren hebben Frouck de Boer (Visio Zicht op Toegankelijkheid) en Guus Janssen (Accessibility) vanuit Kennis over Zien een handreiking geschreven die bijna af is. Met deze handreiking in de hand is het voor de belangenbehartiger veel makkelijker om de gemeente te overtuigen van de noodzaak van toegankelijkheid. In deze workshop komen Frouck en Guus de handreiking toelichten en jullie vragen beantwoorden op het gebied van de toegankelijke stationskwartieren.

Stoelmassages

VOL: Stadswandeling met de directeur

Terug naar de aanmeldpagina

Klik hier om terug te gaan naar de aanmeldpagina.